Innovaties in de boekenbranche – Finale Renew the Book
“Vind het boek opnieuw uit!” Met die oproep daagden de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en Rockstart Europese start-ups uit. “Kom maar op met innovatieve technologische ideeën voor de Nederlandse boekenbranche.” Op 9 december was de finale van Renew the Book. Vijf finalisten hoopten met hun eindpresentatie de prijs in de wacht te slepen: €15.000 euro als kickstart voor hun project.
Ik was erbij, met dank aan Boekblad.
Door: Brenda van Dijk
Uit zesenvijftig inzendingen selecteerden de organisatoren van Renew the Book vijf start-ups. Twintig mentoren (uitgeefexperts en tech-ondernemers) begeleidden deze kanshebbers vervolgens veertig dagen lang. Zo konden de startende ondernemers hun ideeën verfijnen, toespitsen op de markt en hun businesscases optimaliseren. De eindpresentatie van de finalisten werd omlijst door een boeiend programma met diverse sprekers.
“De vraag is niet: blijft het boek bestaan? Maar: hoe kun je in contact blijven met je lezers?” stelde Jan Paul Grollé, programmadirecteur van Renew the Book. “Hoe zorg je met nieuwe technologieën dat boeken waarde toevoegen en dat lezers die boeken ontdekken, lezen en delen?” Het was aan de finalisten om daar antwoord op te geven.
Kans of bedreiging?
Maar eerst werd het publiek uitgedaagd om na te denken over de toekomst van de uitgeefbranche. Welke kant gaat het op door innovaties in de digitale technologie? Het publiek kreeg vijf prikkelende stellingen voorgelegd die ik je niet wil onthouden:
1 | Door digitale technologie zal de boekenverkoop toenemen | Door digitale technologie zal de boekenverkoop teruglopen |
2 | Digitale technologie schept zakelijke kansen voor uitgevers | Digitale technologie is bedreigend voor uitgevers |
3 | De meeste innovaties in de boekenbranche ontstaan door te focussen op de lezers | De meeste innovaties in de boekenbranche ontstaan door te focussen op de auteurs |
4 | Digitale technologie resulteert in een rijker boekenaanbod | Digitale technologie resulteert in een armer boekenaanbod |
5 | Uitgeverijen kunnen beter investeren in vlotte start-ups, dan voor eigen rekening innoveren | Uitgeverijen kunnen beter voor eigen rekening innoveren, dan investeren in vlotte start-ups |
Wat is jouw visie op deze stellingen? Laat hieronder een reactie achter.
5 vernieuwende initiatieven
Wie waren de vijf finalisten? Een korte voorstelronde:
- Bookarang is een slim instrument – van Nederlandse bodem – dat boeken analyseert op meer dan honderd inhoudelijke parameters (zoals: locaties, emoties, onderwerpen, complexiteit en stijl). Deze gegevens leveren de beste match op tussen lezer en boek. Het helpt boekhandelaren om lezers beter te adviseren, te begrijpen en een persoonlijk aanbod voor hen samen te stellen, met een hogere omzet tot gevolg. De Koninklijke Bibliotheek en grote ketens als AKO, ECI en Libris werken er al mee. “Sinds we Bookarang hebben ontwikkeld, heb ik geen boek meer gelezen dat tegenviel”, aldus Frederique Schut – een van de initiators.
- Met Crumbled – ook een Nederlands initiatief – koop je de digitale editie van een kookboek. Na aanschaf kun je de recepten uit dat boek eenvoudig raadplegen op je computer, telefoon of tablet. De look and feel van het boek blijven behouden. Dus je hebt het kookboek van jouw keuze, met het gemak van recepten op internet.
- Readgeek is van Duitse makelij. De combinatie van een website met een sociaal netwerk kan voorspellen welke nieuw verschenen boeken jij daadwerkelijk zult uitlezen, omdat ze bij je passen. Al 18.000 gebruikers hebben de dienst de afgelopen 12 maanden gebruikt. Een handige service voor boekhandels, bibliotheken en lezers. En voor uitgeverijen een instrument dat inzicht geeft in de lezersmarkt.
- Bookabook is een Italliaans crowdfundingplatform voor boeken, dat in 2016 de Nederlandse markt wil veroveren. Geen alternatief voor uitgeven in eigen beheer, maar een model dat kansrijke schrijvers en kwalitatieve manuscripten koppelt aan traditionele uitgevers. Wat ik ervan begrijp is dat het platform zich niet enkel richt op investeerders aantrekken en een community opbouwen, maar dat het auteurs ook alle uitgeefservices biedt die nodig zijn om een goed boek in de wereld te zetten (redactie, opmaak, publicatie en promotie).
- Nugget filtert tips en inspirerende citaten uit managementboeken en boeken voor persoonlijke ontwikkeling. De slimme app helpt lezers om inhoud te ontdekken, te onthouden en te delen via social media. Daardoor bereikt een boek nieuwe lezers. De app is een Italiaanse uitvinding en is verkrijgbaar in de App Store en in Google Play.
Waar zou jij op hebben gestemd?
En de winnaar is …
De jury beoordeelde de finalisten op drie punten:
- Hoe innovatief is het idee?
- Hoeveel vooruitgang hebben de deelnemers geboekt in de mentorperiode?
- Wie heeft de sterkste businesscase?
Alle deelnemers scoorden hoge ogen op de eerste twee punten, maar slechts één had de beste businesscase volgens de juryleden en dat was …
… Bookarang. Het prijzengeld zullen ze gebruiken voor de analyse van kinderboeken.
En de publieksprijs? Die ging, met een grote meerderheid van stemmen, naar Crumbled.
Meer gratis tips
Boekpromotie: hoe doe je dat?
Je boek verkoopt zich niet door er te zijn. Je moet het onder de aandacht brengen van jouw doelgroep, zodat potentiële lezers ervan weten en geïnteresseerd raken. Doe dat op een manier die bij jou...
Zet proeflezers slim in voor levensverhalen
Een boek schrijven doe je alleen, in grote afzondering. Dat is het beeld dat veel mensen van schrijvers hebben. Herkenbaar? Vast, want het grootste deel van het werk moet je echt zelf doen. Toch...
Schrijffases van een levensverhaal
Schrijf je een boek over jouw levensverhaal? Dan doorloop je meestal een aantal fases voordat je het in de wereld kunt zetten. Die fases zijn allemaal even belangrijk. Neem daarom alle tijd die jij...
7 cadeautips voor schrijvers
Heb je een (debuterende) schrijver in je netwerk of vriendenkring en zoek je het ultieme kerstcadeau? Of schrijf je zelf een boek of zakelijke teksten en vragen mensen wat jij graag wilt hebben?Hier...
Boekpromotie moeilijk? 8 tips om in beeld te komen
Waar moet je aan denken bij boekpromotie? Debuterend auteur Peter Dombret, die ik mocht coachen als jaarprogrammaklant van BoekenBusiness, weet er wel raad mee. Hij deelt acht tips over boekpromotie...
Opvallen in de boekhandel? Zo doe je dat
Wat kun je als (nog) onbekende auteur doen om jouw boek in de boekhandel te krijgen? Ik vroeg het aan de eigenaar van Boekhandel Voorhoeve in Hilversum. Hij vertelt in mijn blog voor BoekenBusiness...
Crowdfunding voor je boek, iets voor jou?
Crowdfunding levert geld op én ambassadeurs voor je project. Een gouden combinatie die je heel goed kunt inzetten voor je boek. Schrijver Marcel van Driel bewijst het: hij haalde ruim 17.000 euro op...
Boekentips voor schrijvers
Schrijf je regelmatig (zakelijke) teksten? Dan wil je natuurlijk dat ze kwaliteit uitstralen. Met pakkende zinnen, zorgvuldig taalgebruik en in correct Nederlands. Gelukkig zijn er tal van boeken...
Krachtige teksten schrijven? Kies je woorden wijs
Wil jij krachtige teksten schrijven? Wik en weeg dan zorgvuldig elk woord dat je gebruikt. De vijf belangrijkste do’s en don’ts voor slimme woordkeuze lees je in mijn gastblog voor BoekenBusiness....
Schrijf je een boek? Doe het goed!
Een boek schrijven is een perfecte manier om jezelf als expert in de markt te zetten. Als je het goed aanpakt tenminste …Met de tips uit mijn blog voor BoekenBusiness weet je waar je op moet letten...
Zo zet je proeflezers in met maximaal effect
Is mijn boek goed genoeg? Komt mijn boodschap over? Leest het lekker? Voordat je je boek in de wereld zet, is het slim om op deze vragen antwoord te krijgen. Niet alleen een redacteur, maar ook...
Maak een boek van je blogs
Schrijf jij een goedgelezen blog? Dan is het interessant om daar een boek van te maken. Waarom? Dat vertel ik in mijn gastblog voor BoekenBusiness Maak een boek van je blogs. Oké, een tipje van de...