Ghostwriter
Stel: je wilt een boek met jouw naam eronder. Want je hebt een visie, methode of verhaal dat de wereld in moet. Je ziet de meerwaarde ervan om je onderneming te promoten, je kennis te delen of jezelf te profileren als expert, maar je…
– hebt geen tijd om te schrijven.
– doet liever waar jij goed in bent.
– hebt al vaker een begin gemaakt zonder bevredigend resultaat.
– stelt hoge kwaliteitseisen en zoekt een professional.
Dan ben ik als ghostwriter jouw oplossing. Jij bent expert van de inhoud, ik geef er woorden aan.
Is ghostwriting iets voor jou?
Wat doet een ghostwriter?
Als ghostwriter kruip ik onder jouw huid, vind ik jouw rode draad en verwoord ik jouw kennis, ervaring, gevoelens en gedachten alsof je het zelf hebt geschreven. Als je wilt, komt alleen jouw naam op de cover of in de colofon.
Het resultaat: een goed geschreven boek, passend bij jouw stijl en identiteit, afgestemd op jouw doelgroep.
Je kunt mij ook inschakelen voor een kortere tekst, zoals een blog of artikel uit jouw naam.
Hoe werkt een ghostwriter?
- In overleg met jou bepaal ik de doelgroep, opzet en insteek.
- Vervolgens interview ik jou en eventuele andere experts die je aanwijst. Mogelijk heb je ook documentatie die ik kan gebruiken.
- Op basis van de interviews en informatie die jij hebt gegeven, schrijf ik een eerste hoofdstuk.
- Ben je daar tevreden over, dan werk ik het hele manuscript uit.
- We vragen diverse proeflezers om feedback op de inhoud en uitwerking.
- Met die inzichten en natuurlijk jouw aanwijzingen doe ik de laatste aanpassingen.
- Daarna is het manuscript klaar voor correctie vormgeving en druk.
- Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden adviseer en/of begeleid ik je bij het uitgeefproces. Ik help je met het vinden van een kwalitatieve uitgever of verzorg de afstemming met de vormgever en drukker als je kiest voor zelf uitgeven.
- Jouw boek kan eindelijk de wereld in!
“Ik had nooit kunnen vermoeden wat een boek laten schrijven teweeg kan brengen. Dat jij mijn contacten interviewde werkte als een geweldige pr-machine.”
Wat vraagt een ghostwriter van jou?
Achteroverleunen en wachten tot je boek verschijnt? Helaas, zó makkelijk werkt het niet met ghostwriting.
Zoals ik al schreef: bij mij ben jij expert van de inhoud (al kan ik naast jou ook andere experts voor jou interviewen). Dat betekent dat jij met informatie over de brug moet komen. Ik ben geen onderzoeksjournalist en ga geen dingen verzinnen.
Jouw naam staat op de cover. Daarom moet jij honderd procent achter de inhoud staan, want jij wordt erop aangesproken door je lezers. Dat betekent dat jij moet lezen wat ik heb geschreven én met feedback en aanpassingen komt als dat nodig is.
Een boek verkoopt zich niet door er te zijn. Ik help je met de beste weg ernaartoe en kan je adviseren over de promotie en hoe jouw boek jouw bedrijf kan versterken, maar jij moet het doen. Dat betekent ook dat jij als auteur beschikbaar zijn voor interviews en lezingen.
Ghostwriting is een arbeidsintensief proces. Daar hangt een prijskaartje aan. Ga je voor kwaliteit? Dan is ghostwriting een goede investering. Helemaal als je bedenkt wat een boek je allemaal kan opleveren, ook al tijdens het schrijfproces.
Ghostwriter of herschrijver?
Heb je zelf al een deel (of veel) geschreven, maar ben je te niet tevreden over de kwaliteit? Rammelt de structuur aan alle kanten? Zie je door de bomen het bos niet meer met alles wat je hebt geschreven en verzameld? Lukt het je niet om de tips uit allerlei coachingssessies en schrijfworkshops toe te passen?
Blijf niet langer ploeteren, maar laat mij je helpen. Ik schep orde in de chaos en herschrijf jouw teksten tot een lekker leesbaar, goed lopend geheel.
Waar wacht je nog op?
Hoe eerder jouw boek gepubliceerd is, des te eerder jij kunt genieten van alles wat dat brengt.
Waarom zou je jouw verhaal willen laten opschrijven?
Stel: je bent succesvol (ondernemer), weet wat er in de wereld te koop is, hebt een beroep of bedrijf dat tot de verbeelding spreekt. Je kunt uren vertellen over wat je hebt meegemaakt en mensen hangen aan je lippen, want jij hebt een visie, bent verre vanalledaags en doet dingen waar anderen nog van dromen.
Jouw verhaal is van waarde voor anderen: je biedt hoop en inspiratie, zorgt voor herkenning, bent een spiegel, deelt waardevolle kennis, geeft een kijkje achter de schermen … Een inkijk in jouw persoonlijke leven schept een vertrouwensband. Een boek over jouw inzichten en kennis vergroot je expertstatus. Het is het ultieme visitekaartje én een effectieve ingang naar de pers en media.
Bovendien is een boek (laten) schrijven de leukste manier om bewust stil te staan bij wat je hebt bereikt en waar je naartoe wilt.